woensdag 14 oktober 2015

Voor altijd cocoonen

Er is geen fijnere plek dan thuis. Dat geldt voor ons alle vier. Dat is namelijk de plek waar ons abnormale leven heel normaal is. Waar niemand oordeelt, waar begrip heerst en waar er harmonie is te midden van alle chaos. Fiene blijkt het cocoonen echter zó fijn te vinden dat ze er zelfs haar toekomstplannen op uitstippelt...

Zo had ik laatst een gesprekje toen Fiene een baby op tv zag. "Ach, wat een lieve baby", zei ze. Ik vroeg toen of zij later ook wel mama zou willen zijn van een baby. Ze gaf een antwoord dat ik niet verwachtte. Het was namelijk: nee...! Ze vertelde: "Nee, ik wil geen baby. Ik wil altijd bij jou, papa en Bommel blijven.". Hetzelfde antwoord komt als ik met haar een gesprekje heb over wat ze later wil worden. "Niks. Ik wil niks worden, want ik wil altijd thuis blijven wonen. Dan wil ik wel 2 poezen, honden, een paard, konijnen en kippen. En daar ga ik dan voor zorgen." Ik vraag aan haar of ze dat niet saai zal vinden en of ze later niet heel graag iets wil worden. Het antwoord blijft nee. Thuis blijven en voor veel dieren zorgen, dat is wat ze wil. 

Fantasie & Realiteit
Credit:  olillia, 123RF Stockfoto
Wat hier nu precies achter schuilgaat weet ik niet. Als er überhaupt al iets noemenswaardigs achter zit. Het positieve is in ieder geval dat Fiene het thuis dus kennelijk opperbest naar haar zin heeft. Heel fijn! Maar wat voor Fiene fantasiegesprekjes over later zijn, zijn voor mij bewustwordingsmomentjes over onze toekomst. Voor haar is dit uiteraard een fase. Als ze later 20 is, zal ze zich dit denk ik niet meer voor kunnen stellen. Maar voor Bommel zal die vlieger niet opgaan. We weten niet hoe ver zij zich fysiek & mentaal zal ontwikkelen. Wat we echter wel weten is dat ze altijd een bepaalde mate van begeleiding en zorg nodig zal hebben. Er is dan ook een grote kans dat Bommel wel altijd bij ons zal blijven wonen...

Dit zijn zaken waar wij nu al over nadenken. Waar we over na moeten denken. Ons dagelijks leven confronteert ons nu al met later. Ja, het is ontzettend lastig anticiperen en het is moeilijk & pijnlijk om bij bepaalde dingen stil te moeten staan, maar we kunnen er niet voor weglopen.

Uitvliegen
Als ik die gesprekjes met Fiene heb, denk ik: je moest eens weten lieve schat. Want hoe aandoenlijk ik haar redeneringen ook vind, juist zij moet niet thuis willen blijven. Als je begrijpt wat ik bedoel... Zelfs nu zij nog maar 6 is en Bommel nog maar 3, besef ik me al hoe ontzettend zij het nodig heeft om in haar leven haar vleugels uit te kunnen slaan. En haar eigen leven op te bouwen. De realiteit van ons leven is namelijk dat als wij oud zijn of er later niet meer zijn, Fiene er meer voor haar zusje zal moeten zijn dan ooit. Daarom gun ik juist haar de wereld. Letterlijk & figuurlijk. Ik wil dat ze de wijde wereld in trekt en die bij haar kladden pakt & opvreet. Ik wil dat ze haar dromen najaagt, gelukkig wordt, vrienden maakt, liefde leert kennen, feest, danst, studeert en het leven met heel haar mooie hart omarmt.

Maar nu is dat allemaal nog lang niet zover! Nu geniet ik heel erg van deze fase waar Fiene in zit. En ik geniet van de gesprekjes waarin juist mijn kind dat uiteindelijk gaat uitvliegen en haar eigen leven zal gaan leiden, nog het liefst voor altijd thuis wil blijven!


  

Naast een blog biedt Mantelmama ook tips m.b.t.: kwaaltjes(sonde)voeding en websites. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten